At Demian, reality comes first.
This website shows only a selection of our stock. Do visit our shop, or send us a search query.

A. L. Snijders. Paspoort.

A.F.Th. van der Heijden. Uitverkoren.
Verhandelingen over het pantonionisme. 2012 ’s-Gravenhage, Statenhofpers, eerste druk, gedrukt op Zerkall Bütten Elfenbein, oplage 191 exemplaren, dit is exemplaar Z van de zesentwintig geletterde en gesigneerde auteursexemplaren. 170p. 25,5:17 cm. Gebonden in heellinnen met zilveropdruk. Majestueuze bibliofiele editie van Van der Heijdens tweede boek over zijn zoon Tonio. Met opdracht op de Franse titelpagina. In enveloppe met vriendschappelijke handgeschreven verantwoording:
“Het nummer van de auteursexx. is ‘Z’. Zoek daar niets achter: ik had ze genummerd van A – Z, en toen lag de ‘Z’ bovenop: die heeft dus eigenlijk een A-status”.

A.L. Snijders. Brandnetels & verkeersborden.

Adriaan de Roover. De genese van de lyriek.

Adriaan de Roover. Paul van Ostaijen.
1958 Brugge, Desclée de Brouwer, deel 1 in de reeks ‘Ontmoetingen’, eerste druk, 60p. 19,5:13 cm. Ingenaaid. Met opdracht aan jeugdvriend en mede-redactielid van het tijdschrift ‘De Tafelronde’ Ivo Michiels:
“Voor Ivo Michiels!/ in absolute vriendschap/ deze studie over een/ absoluut dichter./ Adriaan de Roover”

Alberto Moravia / Claudia Cardinale. Claudia Cardinale Dialogo e fotografie.
Fotografie di Blanche Cardinale, Federico Garolla, Pierluigi Praturlon, Chiara Samugheo e Tazio Secchiaroli. 2003 Milano, Photology, limited edition signed by Claudia Cardinale, one of 999 copies, 18:21,5 cm. Ring binding. In original holder with transparant front.

Alfred Schaffer. Definities en hallucinaties.

Benno Barnard. Klein Rozendaal.
Gedichten. 1983 Amsterdam, De Arbeiderspers, eerste druk, 58p. 21:13 cm. Ingenaaid met flappen. Omslag licht verkleurd. Met handgeschreven versregel, gesigneerd door de dichter:
“waarin ik heel ver zichtbaar ben.”

Carel Willink. De schilderkunst in een kritiek stadium.

Cornelis Bastiaan Vaandrager. Met andere ogen.
1961 Amsterdam, Heijnis, Gard Sivikreeks tweede serie deel 2, debuutbundel, 53p. 19,5:13,5 cm. Gekartonneerd met omslag (gebruind).
Met opdracht aan René Gysen (mederedacteur van ‘Gard Sivik’ en schrijver van o.a “De slecht befaamde Markies de Sade”, 1961 Amsterdam, Heijnis) en zijn vrouw, op de achterflap van het omslag:
“Met andere ogen, maar/ met dezelfde/ hartelijkheid/ voor/ René & Kris/ van/ de slecht befaamde/ Cornelis Bastiaan/ nov. ‘61”
Met een kleine correctie op pagina 23 en een door Vaandrager handgeschreven motto op de eerste pagina:
“The notion intimidates us./ We cannot easily imagine/ another world./ This one being barely/ visible./ Philip Whalen”

Delphine Lecompte. Verzonnen prooi.

Eddy du Perron (als Duco Perkens). De behouden prullemand.
Snotneus-vaerzen van Duco Perkens. Zorgvuldig gerangschikt en gedrukt, ter vermeiïng van enkele vrienden en magen, in twaalf exemplaren, met portret door Creixams. 1925 (Brussel), eigen beheer, oplage 12 exemplaren, 65p. 20:15,5 cm. Ingebonden in een blinde band met sierpapier overplakt (plaatselijk wat papierverlies), met behoud van het oorspronkelijke omslag.
Du Perrons voorliefde voor uniforme en anonieme boekbanden is bekend. De overeenkomstige uitvoering van het exemplaar in de collectie van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag, uit het vroegere bezit van A.A.M. Stols (met dank aan collega Fokas Holthuis voor deze vaststelling) wijst op mogelijk meerdere exemplaren in deze blinde band en doet ons veronderstellen dat dit de door Du Perron bedoelde uitgeversband is.
Van ‘Prilste Bellen’, ‘Pootigheidjes’ tot ‘De schoone Mirette voor wie mijn Hart van Liefde werd vervuld en berstte’.
Met een bondige verantwoording vooraf:
‘Zonder het getuigenis van Creixams, die mij — in Juli ’22 — ongeveer gezien moet hebben zooals ik was, zou ik het misschien niet gewaagd hebben deze vaerzen, zij ‘t slechts in twaalf exemplaren, te doen drukken. Het portret kan ruimschoots tot inleiding dienen’.

Eddy du Perron (als Duco Perkens). Nanemo’s Terugkeer
Origineel handschrift van het verhaal Nameno’s Terugkeer, uit het vroegere bezit van Paul van Ostaijen. Du Perron stuurde Van Ostaijen Nameno’s Terugkeer in april 1927 met de bedoeling het door hem te laten uitgeven. Van Ostaijen was van plan om onder imprint van ‘Het Sienjaal’ opnieuw eigen werk en werk van Du Perron te publiceren, maar uiteindelijk kwam daar niets van.

Erik Spinoy. Ik.

Gaston Burssens / Floris Jespers. Klemmen voor zangvogels.
Gaston Burssens. Klemmen voor zangvogels. Geïllustreerd door Floris Jespers. 1930 Wilrijk – Antwerpen, Avontuur, eerste druk, één van de 25 gesigneerde luxe-exemplaren op ‘Velin blanc de Vidalon’, met vier losse originele genummerde en gesigneerde etsen gedrukt op Chinese zijde en Japans papier, 93p. Ingenaaid. In linnen doosje met deksel (23:15 cm.). Het doosje is nogal krap van formaat, waardoor het geheel nogal strak in de houder zit. Pracht exemplaar!

Gaston Burssens. Piano.
1924 Mechelen, Holemans, eerste druk, oplage 225 genummerde exemplaren, vormgeving door de dichter. Gedrukt in meerdere kleuren. Losbladig in omslag, compleet met originele kartonnen schuifdoos (met gekleurd papier verstevigd aan de randen) met titelvignet.

George De Roo. Psychedelic slides.
Edited by René Franken. 2022 Antwerp, Demian, published on the occasion of the exhibition of the psychedelic work by George De Roo at Demian Books, March 2022, limited to 25 numbered copies and five lettered copies (hors commerce).
Each copy consists of reproductions of original artwork and documents (in offset, photo print, silkscreen and riso print) from the archive of George De Roo (collection Demian), a complete reprint of Captain Acid, a text on Destruction In Art Symposion by Nico Dockx, and 8 original psychedelic slides made by George De Roo in 1967-1968. Different sizes of paper in archive box with ring binder. 32,5:31:5,5 cm.
Graphic Design: Jelle Jespers.

George Orwell. Een olifant omleggen.
Essays, journalistiek en brieven. Keuze en nawoord door Martin Schouten. 1973 Amsterdam, Arbeiderspers, Privé-Domein nummer 23, eerste druk, 253p. 20:11,5 cm. Ingenaaid met flappen. Met leesvouw en verkleurde rug. Schaarse misdruk. Omslag met on-geïnkte derde drukgang, waardoor de belettering enkel in vage blinddruk zichtbaar is en het omslagontwerp van Kees Kelfkens een conceptuele uitstraling heeft gekregen.

Gerrit Achterberg. Radar. Gedichten.
1946 Amsterdam, Huis aan de drie Grachten (Balkema), eerste druk, oplage 200 exemplaren, 14p. 20:13 cm. Pagina 2 en 3 verkleurd door een kranteknipsel. Kleine imperfectie links bovenaan het omslagje. In het colofon door Achterberg gesigneerd.
Als reactie op het feit dat Achterberg in 1946 de Van der Hoogtprijs niet kreeg, organiseerde uitgever Balkema een tentoonstelling rond de dichter en gaf bij die gelegenheid de bundel Radar uit. De opbrengst van de verkoop was volledig voor de dichter bestemd.
Bijgevoegd: bescheiden marge-uitgaafje van een onuitgegeven gedicht van Achterberg uit 1929, gedrukt in 290 exemplaren door de Avalon Pers te Woubrugge, voor de donateurs van het Genootschap Gerrit Achterberg, ter gelegenheid van de jaarwisseling 1986-1987.

Gerrit Borgers / Paul van Ostaijen. Catalogus Haags Gemeentemuseum.
Handleiding bij de tentoonstelling in het Haags Gemeentemuseum. 1970 Antwerpen / Den Haag, Paul van Ostaijengenootschap / Letterkundig Museum. 32p. 21,5:22 cm. Geniet.

Gust Gils. Little Annie’s lonely songbook.
Muziek en tekst. 1974 Antwerpen, Uitgeverij Walter Soethoudt, Kijkgatpaperback nummer 15, eerste druk, 81p. 32,5:21 cm. Garenloos.

Gust Gils. Zonder titel
Monotype uit 1959. Olieverf op Japans papier. Gesigneerd. 15,5:22,5 cm.

Gustave Flaubert. Bibliomanie.
Vertaald en van een nawoord voorzien door Vertaal-kollektief Cassiopeia. Met illustraties van Kurt Löb. 1982 Gorinchem, De Mandarijn, één van de 200 genummerde en door Kurt Löb gesigneerde luxe-exemplaren, 54p. Linnen met omslag. Roestvlekjes aan de bovenkant van het boekblok.

Guy Vaes. Octobre, long dimanche. Roman.
1956 Paris, Librairie Plon, édition originale, 310p. 19:12 cm. Broché. Avec dédicace a Alain Germoz:
“A mon vieil ami Alain,/ cet ‘Octobre,/ long dimanche’/ dans lequel il retrouvera le/ principe qui nous obséde de-/ puis des années:/ Pour une robuste décadence/ et pour une vaine morbidité./ Avec toute l’amitié/ de ton compagnon plané-/ taire/ Guy Vaes”

Hans Verhagen. Autoriteit van de Emotie. Gedichten.
1992 Amsterdam, De Bezige Bij, eerste druk,
Met paginagrote opdracht aan Joop van Tijn:
“25-3-1992/ Joop,/ En als ik nu eens géén/ Autoriteit was geweest – / had je dan toch m’n/ tentoonstelling geopend?/ Enfin… ik ben nu eenmaal/ een hoge piet geworden op/ dit gebied en hoewel ik/ je moeder niet ben, geeft/ jouw toezegging mij/ een warm gevoel. Van binnen,/ als ik het wel heb./ Ik kan alleen maar hopen/ dat mijn werk jouw/ inspanning waardig is/ Dank & alle goeds/ je Hans/ P.S. Voor een volgende keer dacht ik/ al aan Guus Hiltermann. Of…!”

Herman Brusselmans. Affiche ‘Mooie jonge oppergod Herman Brusselmans. Belgisch Congo’
1987 Leuven, Behoud de Begeerte, 34:34 cm.

Herman Teirlinck. De Doolage.

Hugo Heyrman / Michel Oukhow. De kringloop van het straatleven.

Hugues C. Pernath. Het uur marat.
1958 Antwerpen, Ontwikkeling, eerste druk, debuut. 39p. 20:12,5 cm. Met omslag. Met opdracht aan Pernaths eerste vrouw: “Aan Jen,/ die late koningsdochter./ hugues c. pernath./ Antwerpen, deze 19 augustus 1958”. Bijgevoegd: uitgescheurde Franse titelpagina uit een voorgaand exemplaar, met exact dezelfde opdracht. De aanzet ‘Aan Jen’ is in deze eerste poging aarzelend geschreven. Was Pernath niet tevreden over de hapering in zijn handschrift of raakte het ‘voorgaande exemplaar’ van de bundel beschadigd? De afgewezen pagina is alleszins nogal gevlekt.

Jan Hanlo. Oote.

Jan Peeters / Floris Jespers. Kinderlust.
1923 Antwerpen, Reclam, 24p. en 12 pagina’s volblad illustraties en een omslag van Floris Jespers, 23:30,5 cm. Lijmsporen aan de onderzijde van de rug, maar afgezien daarvan een bijzonder fris exemplaar. Voor een kinderboek, ongewoon in deze mooie staat!

Jeroen Brouwers. Groetjes uit Brussel.
Ansichtkaarten over liefde, literatuur en dood. 1969 Brussel / Den Haag, Manteau, 5de meridiaan, eerste druk, 120p. 20:12,5 cm. garenloos. Typografie: Karel Martens. Met opdracht aan Ward Ruyslinck en diens vrouw:
“voor Ward & Alice/ ware vrienden in het vijandige/ Vlaanderen, die steeds hebben/ willen begrijpen wat ik te zeggen/ had. Met dank & al mijn/ sympathie/ Jeroen/ Brussel 27/10/69”

Jeroen Brouwers. Joris Ockeloen en het wachten. Een lotgeval.
1967 Brussel/ Den Haag, Manteau, eerste druk, 176p. 20:12,5 cm. Garenloos. Met opdracht aan collega-schrijver Nico Wijnen (1916-1989): “voor Nico Wijnen/ met een hart vol sympathie/ & ter herinnering aan onze/ eerste ontmoeting in Den Haag/ op 13 mei 1968./ Jeroen Brouwers./ Brussel. 5/7/68”. (Dertien mei 1968 was de dag waarop de Vijverbergprijs voor ‘Joris Ockeloen en het wachten’ werd uitgereikt.)

Joseph Brodsky. Tussen iemand en niemand. Essays.
Vertaling Frans Kellendonk en Kees Verheul. 1987 Amsterdam, De Bezige Bij, eerste druk, 503p. 20:12,5 cm. Garenloos. Exemplaar uit de bibliotheek van Menno Wigman, met zijn blindstempel. Gesigneerd door Joseph Brodsky.

Jules Deelder. Deelder spreekt.
Geluidscassette. 1980 Rotterdam, Black Cat productie, oplage 300 exemplaren, C60 Low-Noise tape in kartonnen omslagdoosje. 18:11 cm. Met opdracht aan compagnon de route Remco Campert:
“Remco, ik was/ gisteren nog/ bij Motel de/ Postiljon/ J.D./ 22.2.80.”

Julien Weverbergh. Gilgamesj herschrijven.
1967 Aalst, Uitgeverij Ten Berg, eerste druk, oplage 74 genummerde en gesigneerde exemplaren, met een pagina origineel handschrift, één van de 24 geletterde exemplaren. 136p. 25:19,5 cm. Garenloos. Fris exemplaar.

Klaas Gubbels / Cherry Duyns. Letters en cijfers.
Houtdrukken en brieven. (eigen beheer) 48p. 15:10 cm. in omslag met rubber bandje.
Gesigneerd door Klaas Gubbels.

Les Soirées d’Anvers. 12 afleveringen (compleet)
1961-1965 Deurne / Anvers, Ça Ira. Oplage 100 exemplaren (uitgezonderd aflevering 1 en 2, respectievelijk met een oplage van 200 en 150 exemplaren). Afleveringen 1 en 10 zijn ongenummerd. 17,5:13,5cm. Ingenaaid. Papieren omslagen.
Met bijdragen van: Tone Brulin, Paul Dewalhens, Jean Dubief, Sophia Dupray, Florence Edimbourg, Max Elskamp, Eugène Fromentin, Michel de Ghelderode, Alain Germoz, Aug. Grisay, Franz Hellens, Robert d’Hondschoote, Victor Hugo, Willy Koninckx, Paul Neuhuys, Paul Joostens, Mado Millot, Willy Prins, Raïna, D.A.F. de Sade, Dimitri Tchermétiev, René Vaes, Willy Vaerewijck, Jan Vaerten en Freddy de Vree.
Naast een themanummer over ‘La Jeune poésie française’ bevat de reeks ook een aflevering gewijd aan ‘Jonge Vlaamse dichters – Jeunes poètes flamands’, met werk van Nic van Bruggen, Patrick Conrad, Léon Van Essche, Gust Gils, Jan van der Hoeven, Max Kazan, Ben Klein, Marcel Van Maele, Adriaan Peel, Tony Rombouts, Adriaan de Roover, Clem Schouwenaars, Werner Spillemaekers, René Vaes, Willy Vaerewijck, Jan Vaerten en Paul de Vree. Grotendeels onopengesneden. Mooie set.

Nic van Bruggen. Brief aan Patrick Conrad.
Originele handgeschreven brief, met briefhoofding van de dichter, aan Patrick Conrad, over de erotische bloemlezing ‘Het voortplantingsoffensief’ (waarvoor Conrad het omslagontwerp realiseerde), een buitenlandse ontmoeting tussen Hans van de Waarsenburg en Paul Snoek, deelnemers aan het Wieler Kriterium te Buggenhout en een afgelaste dansavond in privé-club Vecu. “31 VIII” (1971). 1p. 29,5:21 cm.
“Mijn deelname aan het Voortplantingsoffensief/ is alsnog in orde gekomen… dus jongen, donder me de voorplaat op.”
“zo kreeg ik een telefoontje van Hans Vd/ Waarsenburg (die in Dubrovnic een zegedriftige/ Snoek ontmoet had)”
Bijgevoegd: Pin-up vakantiekaartje uit Joegoslavië (30 augustus 1971 verstuurd), van Hans van Waarsenburg èn Paul Snoek aan Patrick Conrad.

René Gysen. Over Pierre Klossowski.

Sinteze.
Tijdschrift. Nummer één tot en met vier (compleet). Redactie: Jef Andriessen, Bob Bern, Francis de Preter, Gil van der Heyden en Leon van Essche. 1960 Antwerpen. Lino omslag: Leon van Essche. Met naast bijdragen van de redactie-leden, werk van o.a. Rik Doyen, Vic Gentils, Serge Largod, Tony Rombouts, Erwin Vogels, Freddy de Vree, Paul de Vree en Wim Zaal.

Stefan Hertmans. Het Narrenschip.

Stefan Themerson. Wooff Wooff or Who Killed Richard Wagner?
1951 London, Gaberbocchus Press, first edition, 19:12,5 cm. Original binding with wrappers (somewhat soiled). With drawings by Franciszka Themerson.

Tom Lanoye. Sprakeloos.
2009 Amsterdam, Prometheus, eerste druk, luxe-exemplaar, oplage 40 genummerde en gesigneerde exemplaren, bevat als bijlage een originele foto uit het archief van de familie Lanoye met handgeschreven duiding van de auteur op de achterzijde, 360p. 20:14 cm. Geitenleren band van handboekbinderij De Pers, in structuurkartonnen omslaghoes met leren sluitbandjes. De bijgevoegde zwart-wit foto (11:17 cm.) toont een impressie van het doopsel van de auteur (1958):
“Mijn doopsel, bijgewoond door/ o.a. mijn grootmoeder/ (3de van links)/ en mijn/ zusje (onderaan)./ Mijn vader staat, als/ altijd, op de achtergrond./ Tom Lanoye.”

A.F.Th. van der Heijden. Het schervengericht.
A.F.Th. van der Heijden leest fragmenten uit Het schervengericht. 2006 Amsterdam, Querido, 45 toeren grammofoonplaatje als introductie en promotie van het boek.

A.L. Snijders. Trams.

Armando. Gedichten 2009.
2009 Amsterdam/ Antwerpen, Uitgeverij Augustus, eerste druk, 108p. 22,5:14 cm. Ingenaaid met flappen. Gesigneerd op de titelpagina: “Armando/ 2016”.

Cees Buddingh’. De Laarzen der Mohikanen of Niet goed, geld terug.

Cyriel Buysse. Per auto.
1920 Bussum, C.A.J. van Dishoeck, tweede druk, 138p. 18,5:13,5 cm. In sobere linnen privéband met het oorspronkelijk omslag op de voorzijde. Met opdracht aan Jonkheer Quarles van Ufford:
“Aan mijn vriend/ J. Quarles van Ufford/ Cyriel Buysse/ Den Haag/ 6 Januari 1921”

Elisabeth Eybers. Versamelde Gedigte.
1958 Amsterdam, Van Oorschot. 162p. 20:12,5 cm.Linnen, zonder stofomslag. Met opdracht:
“Vir Virginia/ met vriendskap en waardering/ van/ Elisabeth/ oktober1964”.

Gerrit Achterberg. Stof.
Gedichten. 1946 Den Haag, Stols, Helikon no. 23, eerste druk, 36p. 20,5:13 cm. Ingenaaid gekartonneerd. Met opdracht aan Ad den Besten:
“Voor Ad/ van/ Gerrit”

Gust Gils / W.F. Hermans/ en anderen. Affiche voor Vlaams-Nederlandse Toneeldag ’60.
Een samenwerking tussen de tijdschriften Podium 58 en Gard Sivik, en Werkgroep Rotterdams Toneel. Aankondiging van opvoeringen van ‘De Psychologische Test’ van W.F. Hermans, ‘Muizen’ van Gust Gils, ‘Dromen van IJzerdraad’ van Tone Brulin, en een toneelforum met onder anderen Jan Walravens, G.K. van het Reve en Cees Buddingh’. 62:42 cm.

H. H. Ter Balkt. De Lampionplanten en andere gedichten.
1981 Banholt, In de Bonnefant, eerste druk, oplage 110 genummerde exemplaren, één van de eerste vijftien luxe-exemplaren in halfperkament, dit is nummer 14, gedrukt in zwart, met initialen en titel in donker oranje op Saunders Cream laid book paper, 28p. 25,5:16,5 cm. Gesigneerd in het colofon. Met prospectus.

Henri Borel. Correspondentie met Céline Cruyt.
25 originele handgeschreven brieven (veelal in de originele enveloppen) en kaartjes aan Céline Cruyt (Gent 1861 – ….). 1908-1914. Grotendeels verstuurd uit Nederlandsch Indië en China. Bijgevoegd: reispas van ‘Mademoiselle Cruyt Céline’ (Profession: ‘Commerçante’) uit 1900 (helaas is de pasfoto verwijderd), en een originele foto van Borels zoontje Lodewijk (1905-1973) op zesjarige leeftijd, die later een bekend acteur werd en in Hollywood carrière zou maken.
“Mag ik U echter even opmerken, naar aanlei-/ ding van Uw schrijven, dat ik nergens in mijn/ werken heb gezegd, dat ik den daad der paring/ afschuwelijk vind, maar enkel dien daad uit/ wellust, zonder liefde?”
“dankbaar voel ik, dat ik U zoo veel moois/ heb kunnen doen voelen: ik ben in mijn eigen land, na/ een uitbundig mode-succes, dat mij evenzeer pijn deed/ en ergerde, op zeer ondankbare en oneerlijke manier/ behandeld door de jaloersche critici, omdat ik nooit/ mede wilde doen aan ’t afschuwelijke literaire zo/ glorie en clique leven, en hun zoo irriteerde door/ mijn streng volgehouden isolement. De hedendaag-/ sche literatoren, die hun heil zoeken in ‘woord-/ kunst’, en aan wien de fijne, geestelijke afzoo-/ ming vreemd blijft, haten en bekladden mij. Maar/ nu en dan, uit alle werelddeelen, een enkele/ keer, krijg ik zulke lieve, diepgevoelde, nobele/ brieven over mijn kunst (meestal, doch niet al-/ tijd van vrouwen), dat deze spontane goedheid/ mij alle haat en laster ruim vergoedt.”
“Voor de vlaamsche beweging/ voel ik zeer veel, maar de hef-/ tige strijd tegen fransch be-/ treur ik. Ook ’t fransch is een/ magnifieke taal. Maar de/ Vlamingen behooren in Gent/ een vlaamsche Hoogeschool/ te hebben.”
“Met de z.g. ‘beschaving’(!) en de touristen heb-/ ben alle westersche ondeugden hun entreé in/ Peking gedaan. Er zijn zelfs drie roulette banken/ en er zijn dure cocottes, en nog erger dingen./ De Chineezen hebben ’t al te pakken, en dikwijls/ komen prinsen en zeer hooge mandarijnen/ hier in dit luxe-hotel dineeren, net als europeesche bla-/ sé’s, en die houden er fransche of russische ‘vriendinnen’ op na!/ Goddank is er echter nog o’ zooveel van’t ander mooi/ over, maar daar schrijf ik U nu niet van, want dan/ doe ik dubbel werk, daar het toch alles in mijn boek/ komt, dat U later krijgt.”

Herman De Coninck/ Benno Barnard/ Piet Piryns/ Paul De Wispelaere. De tweede vrouw van Dik Trom.
Gelegenheidsuitgave n.a.v. het vijfjarig bestaan van het Nieuw Wereldtijdschrift. 1988 Antwerpen/ Amsterdam, Dedalus/ Nijgh & Van Ditmar, eerste druk, luxe-exemplaar, oplage 20 genummerde en door de vier auteurs gesigneerde exemplaren, gebonden door handboekbinderij De Pers, in grijs en geel linnen. 78p. 21,5:13,5 cm. Met ingelegd voorplat van de reguliere editie.

Hugo Claus. Hugues Pernath.
Originele in potlood gemonogrammeerde ‘lichtdruk’ (lees: fotokopie…), één van de zes lichtdrukken voor de bibliofiele editie ‘Het graf van Pernath’ (1977 Antwerpen, Zigurrat), oplage 110 exemplaren. 21:29,5 cm.
Guido Lauwaert in ‘Alvorens alles vervaagt. Memoires.’ (2018 Antwerpen), over het beginjaar (1977) van zijn Poëziewinkel (het latere Poëziecentrum in Gent):
‘Op een dag stuikte Freddy de Vree binnen, samen met een dichter van formaat, Hugo Claus. Ik dacht, nu zijn we gered. Helaas, niet de dichtbundels interesseerden hen, maar de fotokopiemachine, een Océ-van der Grinten.’
‘Hugo experimenteerde wat met het shaken van prenten die hij uit historische magazines had gehaald en lijntekeningen, zodat magische composities ontstonden. De definitieve versies werden gekopieerd op zoveel exemplaren als de oplage groot was. Al met al had het nauwelijks wat gekost. In de colofon werden ze niet bestempeld als fotokopies maar ‘lichtdrukken’. Dat stond chiquer en verantwoordde de hoge verkoopprijs.’

J. M. A. Biesheuvel. Ons onvervreemdbaar erfdeel.

Jan Emiel Daele. De moedergodinnen.
1975 Brussel/ Den Haag, Manteau, eerste druk. 141p. 20:12,5 cm. Garenloos. Met opdracht:
“(‘74 – ‘75): een laatste/ zoekt, voorlopig,/ zeer van harte,/ Jan E.”
Bijgevoegd: klein krantenknipsel uit De Volkskrant van 15/2/1978, over de tragische dood van de schrijver en zijn vrouw Digna.

Jos Vandeloo. Vrouwen.
1978 Brussel/Den Haag, Manteau, drukproef, 171p. In elf losse katernen. Met handgeschreven ‘FIAT/ Goed voor druk/ Jos Vandeloo’, en opdracht:
“voor John Bel/ op de Fnac-avond/ hartelijk/ (zoals altijd)/ Antw. 28 nov. ‘91/ Jos Vandeloo”

K. Schippers. Sonatines door het open raam.
Gedichten bij partituren van Clementi, Kuhlau en Lichner. 1972 Amsterdam, Querido, eerste druk, 80p. 21,5:13,5 cm. Ingenaaid. Met opdracht aan de schrijver D. Hillenius:
“Voor D. Hillenius,/ voor op de piano/ tussen de muziek door/ K. Schippers/ 29-10-72”
(De derde regel van de opdracht is in blauwe inkt en de overige regels in zwarte inkt.)

Kuniyoshi Kaneko. Vamp.
Text in Japanese and French. 1994 Shinchosha, Photo Musée, 20:15 cm. Original binding, with silver publicity wrapper. Spine somewhat discolored.

Leonard Nolens. Dagboek van een dichter 1979-2007.
2009 Amsterdam/ Antwerpen, Querido, eerste druk, 1.056p. 22:14 cm. Linnen met omslag. Deukje rechtsboven aan de achterzijde van het boekblok. Met opdracht aan Jef Lambrechts en zijn vrouw:
“Art makes Life./ (J. Conrad)/ Voor jullie, Jef en Ariane,/ van/ Leon/ Berchem, 12 X 09.”
Bijgevoegd: kladschrift van een bedankbrief van Lambrechts aan Nolens:
“Het was Sinterklaas/ verkleed als de postbode die me van de pot belde enkele dagen geleden met/ je boek. Een heerlijk soort boek, om te beginnen, dat niet dwingend is/ en zich laat lezen naar goeddunken, een betere druivelaar, als ik zo oneerbiedig/ mag zijn, opgehoogd met je prachtige handschrift/ het curieuze devies ‘Art makes life’./ Wellicht wegens teveel aan vrije tijd zocht ik op het internet naar deze uitspraak/ en vond niet Joseph Conrad als auteur maar Max Eastman”
“Precies dezelfde uitspraak werd elders toegeschreven aan Henry James./ Ik vrees dat dit meer zegt over het internet dan over u.”

Liesbeth List. Ik dans, dus ik besta.

Lucebert. Ik ben een gemankeerde saxofonist. Lucebert & jazz.
Redactie Ben IJpma en Ben van Melick. Met bijdragen van: Han Bennink, J. Bernlef, Pieter Boersma, Michiel Braam, Igor Cornelissen, Gillis Dorleijn, Jan van Gilst, Jaap Harten, Oleg Hollmann, Sipke Huismans, Ben IJpma, Coen de Jonge, Leo Klatser, Gerrit Kouwenaar, Rob Langereis, Joost Lijbaart, Lucebert, Misha Mengelberg, Piet Noordijk, Giny Oedekerk, Tony Overwater, Bart van der Putten, Johanneke van Slooten, Arie Teunissen, Angelo Verploegen, Bert Vuijsje en Wolter Wierbos. 2013 Rimburg / Amsterdam, Uitgeverij Huis Clos, eerste druk, 175p. 24:16p. Ingenaaid, open binding met achterflap, in originele papieren schuifdoos. Vormgeving: Piet Gerards. Compleet met twee cd’s.

Marcel van Maele. Vreemdsoortige cocktails.
1977 Antwerpen, Manteau, Manteau Marginaal nummer 12, eerste druk, 58p. 19,5:9 cm. garenloos. Exemplaar uit het vroegere bezit van Roger M.J. de Neef met een gedicteerde opdracht (in handschrift van Carine Lampens, de levensgezellin van Van Maele), aanhef en signatuur in handschrift de dichter:
“Voor Constance en Roger,/ in dit flinterdunne boekje/ ontmoeten tot ieders verbazing/ M.v.M., wereldrecordhouder/ ajuinheffen en Jan Lapsula/ wereldrecordhouder/ regenboogcocktailmaker/ elkaar en dan maar/ beweren dat toeval niet bestaat/ Marcel van Maele/ van harte”

Martin Michael Driessen. Liefde.
Met paginaversiering van Marlies Visser. 2017 Haarlem, Onder de Korenmaat, eerste druk, oplage 100 exemplaren, 8p. 19,5:13,5 cm. Cahiersteek. Gesigneerd door de auteur.

Remco Campert. Sunburst Wheels.
Vakantiekaartje uit Sarasota Florida aan uitgeverij de Bezige Bij, 8,5:13,5 cm.
“23 juli 1970/ Heel veel liefs voor de/ meisjes en aardigs voor/ de jongens van de B.B./ Remco”.

Nick Andrews / Nadia Naveau. Folie à deux.
Een bibliofiele uitgave van Demian en De Vrienden van De Zwarte Panter.
De editie bestaat uit een aquarel van Nick Andrews, een collage object en een cut-out van Nadia Naveau en twee leporello’s met werk gemaakt tijdens een recente reis naar Mexico. Nick Andrews’ tekst The Ballad of Nick & Nadia completeert dit sprankelende reisverslag.
Het geheel is gevat in een luxe linnen overslagmap (gesloten formaat 26:18,5 cm.) vormgegeven door Jelle Jespers. De oplage is 40 genummerde en gesigneerde exemplaren, waarvan er 30 voor de handel zijn bestemd.

Verstrooid papier. Wat lezers in boeken achterlaten.
2012 Antwerpen [Demian] – 192p. 21:16 cm. gebonden. Illustraties in kleur.
René Franken van het Antwerpse Antiquariaat Demian verzamelt al twintig jaar opmerkelijke gedrukte en beschreven papiertjes, foto’s en ander verstrooid papier dat hij vindt in de door hem aangekochte boeken.
‘Verstrooid papier’ verscheen ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan van Demian en bevat een selectie uit wat lezers in boeken achterlaten, met teksten van 91 schrijvers en kunstenaars die bij Demian over de vloer komen.

Bobb Bern. Woordweven. Gedichten 1959-66.
Met een nawoord van Dirk De Geest. Samenstelling: Joost Decorte en René Franken. 2019 Antwerpen, Demian, oplage 300 exemplaren. 200p. 21:16 cm. ingenaaid met flappen. Vormgeving: Jelle Jespers.

Antoine Boute / Andy Fierens / Jess De Gruyter / Els Moors / Mauro Pawlowski / Xavier Roelens / Michaël Vandebril / Christophe Vekeman / Stijn Vranken. Boest.
Gedichten van Antoine Boute, Andy Fierens, Jess De Gruyter, Els Moors, Mauro Pawlowski, Xavier Roelens, Michaël Vandebril, Christophe Vekeman en Stijn Vranken.

Boest. Vinylplaat.
Gedichten van Antoine Boute, Andy Fierens, Jess De Gruyter, Els Moors, Mauro Pawlowski, Xavier Roelens, Michaël Vandebril, Christophe Vekeman en Stijn Vranken. Met een remix van Mauro Pawlowski.
2009 Antwerpen Demian oplage 500 exemplaren

Koen Broucke. Hypocrief.
2016 Antwerpen, Demian, eerste druk, oplage 333 genummerde en gesigneerde exemplaren en 17 geletterde en gesigneerde exemplaren
met een origineel ontwerp van een Meditatiebeeld van Koen Broucke.
Van de luxe editie komen 14 exemplaren in de handel. 96p. 18,5:12 cm. Ingenaaid. Vormgeving: Jelle Jespers.
Prijs gewoon exemplaar: 20 euro
Prijs luxe exemplaar: 1.250 euro