Waarom Daarom. Ruimten.
€15,00
Themanummer poëtica. Zevende jaargang, nummer 26, 1968. 28 p. 23:16,5 cm. Geniet.
Redactie: Ludo Abicht, Frans Boenders, Herman De Coninck, Wim Gijsen, Jo Stevens, Luc Wenseleers. Omslag: Pol Mara.
Met bijdragen van Ludo Abicht, Albert Bontridder, Louis Paul Boon, Nic Van Bruggen, Herman J. Claeys, Hugo Claus, Herman De Coninck, Mark Dangin, Wim Gijsen, Gust Gils, Jos De Haes, Karel Jonckheere, Herman Moscoviter, Erik Van Ruysbeek, Simon Vinkenoog, Eddy Van Vliet, Hans Van Den Waarsenburg, Dick Walda, Hans Melchior Wap, Marcel Wauters, Luc Wenseleers.
In stock
Gerelateerd
Gust Gils. Zonder titel.
Monotype uit 1959. Olieverf op Japans papier. Gesigneerd. 15,5:22,5 cm.
Lotta Poetica.
Rivista mensile/ Revue mensuelle/ Maandelijks tijdschrift/ Monthly review. Direzione / Direction: Paul De Vree & Sarenco.
1971-1975 Villa-nuova sul Clisi, Edizioni Amadulo, Eerste reeks compleet, 50 nummers in 32 afleveringen. 25:21,5 cm. geniet.
Met bijdragen van: Karel Adamus, Oreste Amato, Rossana Apicella, Richard Artschwager, Bernard Aubertin, Enrico Baj, Gianni Bertini, Joseph Beuys, Jean Francois Bory, Vladimir Burda, Henri Chopin, Cordioli, Robin Crozier, Guillermo Deisler, Ad Dekkers, Carl Friedrich Claus, Herman Damen, Ad Dekkers, Wladimir Dias-Pino, Herbert Distel, Cor Doesburg, Giorgio Dri, Fraco Fabiano, Enea Ferrari, Ludo Frateur, Ken Friedman, Jochen Gerz, Dick Higgins, Ewerdt Hilgemann, Emilio Isgro, Francoise Janicot, Stephen Kaltenbach, Tomaso Kemeny, Richard Kostelanetz, Alfonso Lopez Gradoli, J.H. Kocman, Jiri Kolar, Joseph Kosuth, Piero Manzoni, Lucia Marcucci, Elio Mariani, Slavko Matkovic, Peter Mayer, Christian Megert, Peter Meyboom, Eugenio Miccini, Alain Arias Misson, Aldo Mondino, Stephen Morris, Hidetoshi Nagasawa, Josef Nonys, Nahl Nucha, Luciano Ori, Clemente Padin, C.O. Paeffgen, Michele Perfetti, Lamberto Pignotti, B. Poznanovic, Prospet, Gert Jan de Rook, Sarenco, Antonio Scaccabarozzi, Jean-Marie le Sidaner, Carlo Alberto Sitta, Klaus Staeck, Carolyn Stoloff, Vlada Stojiljkovic, Miroljub Todorovic, Shimizu Toshihiko, Balint Szombathy, Tommaso Trini, Karel Trinkewitz, Tim Ulrichs, Franco Vaccari, Jiri Valoch, Henri Vandenberghe, Ben Vautier, Edgardo Antonio Vigo, Paul De Vree, Herman de Vries, Roland Werro en Jan Wojnar.
Simon Vinkenoog (reg. nr. C1/12 A.143). Eigen werk. Eigen Ogen.
Notitieboekje waarin Vinkenoog dagboekaantekeningen maakte tijdens zijn verblijf in de gevangenis van Utrecht, waar hij in het voorjaar van 1965 zes weken in de cel zat voor het bezitten van 0,16 gram marihuana. Handschrift in blauwe en zwarte inkt.
Maart-april 1965 Utrecht, Huis van Bewaring, 102p. 10:7 cm. Ringbinding.
De inhoud van dit dagboekje bestaat grotendeels uit niet gepubliceerde aantekeningen, enkele fragmenten zijn letterlijk terug te vinden in Vinkenoog’s ‘Tegen de wet. Zes weken Huis van bewaring, maart/april 1965’ (1980 Maasbree, Uitgeverij Corrie Zelen).
“8 maart 1965, 12u. in een/ blauw boekje op een groen/ tafelkleedje, cel A 1/12/ begane grond strafgevangeis/ Utrecht, Wolvenplein./ De gewapende schrijver. Ik behield mijn pen, sigaretten, aansteker,/ scheerapparaat, notitieboekjes/ en Willem. Willem houdt me in/ leven, in de identiteit die ik/ niet verlies door het afstand/ doen van mijn kleren, het ver-/ krijgen van een roepnummer &/ soortnaam, het dragen van/ een rijksmaskeradepak – maar/ die ik behoud van/ geboorte tot dood, en/ verder, en die in dit leven/ geboekstaafd staat als/ Simon Vinkenoog”
(Met ‘Willem’ bedoelt Vinkenoog LSD, hij smokkelde acht dosissen de gevangenis binnen.)
“1 boom te zien vanaf/ luchtplaats – kwetterende/ vogels. Zes weken kwetteren./ Kwettergek. Kamertje. Op/ de zon, ‘huiselijk verkeer.’”
“De/ gebaren niet meer kunnen/ maken. Handschrift is ‘n/ gevaarlijk iets, om over na te/ denken: waarom de mensen/ onleesbaar schrijven?/ Het schrijven./ Niet het overlezen, over-/ tikken, in’t net zetten,/ onderbrengen, rubriceren/ proza poëzie lezen?/ Ik blijf maar schrijven,/ ik zal wel zien wat/ overblijft – het geeft me/ de grootste vreugde, die/ van het – als ’n kind,/ bezig zijn.”
Willem (Bernard Willem Holtrop). Zelfportret.
Cartoon bijdrage ‘Het moderne gezin’ in het tijdschrift ‘Bijster’ nummer 5 (1969 Amsterdam, De Bezige Bij) met hilarisch zelfportretje in inkt, meer dan 40 jaar later (2012) toegevoegd, waarmee de cartoonist de confrontatie met genoemd werk treffend in beeld brengt.
Gust Gils. Zeer verlaten reiziger.
Met vier houtsneden van de auteur. 1954 Antwerpen eigen beheer eerste druk, oplage 150 genummerde exemplaren 44p. 21:14 cm. Ingenaaid.
Bijgevoegd: Aankondigingskaartje van ‘Zeer verlaten reiziger’ met ‘enkele beoordelingen’ van ‘Partituur voor vlinderbloemigen’ op de achterzijde. 10:14cm.
K. Schippers. Trailers. Barbarber nummer 91.
Onder de titel ‘Trailers’ monteerde de Barbarber redactie in 1967 een groot aantal Hollywood filmtrailers achter elkaar. In 2001 werd deze montage gecompileerd als Barbarber nummer 91. Het nummer verscheen in 2004 in één exemplaar op videoband als cadeau voor uitgever Reinold Kuipers. Ter gelegenheid van de finissage van De Barbarber Tentoonstellingen bij Demian verscheen begin 2019 voor een select aantal liefhebbers het nummer 91 in een éénmalige oplage van 19 exemplaren op dvd met handgeschreven omslag door K. Schippers.
2019 Antwerpen, Demian, oplage 19 exemplaren, ‘casing’ Jelle Jespers.
Marcel Broodthaers. Phantomas.
Special Broodthaers issue, designed by the artist.
Bruxelles, Phantomas, February 1966, XIII, No.62, one of 500 copies. Directors: Théodore Koenig, Joseph Noiret, Marcel & Gabriel Piqueray. (16p.) 22,5:14 cm, stapled.
Printed in black and red.
Willem M. Roggeman. Blue Notebook. Jazzgedichten. Voorwoord Simon Vinkenoog.
2006 Antwerpen Demian Eerste druk, oplage 250 exemplaren 32p. 21:21 cm. ingenaaid