At Demian, reality comes first! This website displays only a limited selection of our extensive stock. Do visit our shop, view our catalogues, find us on fairs, or give us a a search query.

Alfred Schaffer. Definities en hallucinaties.

Carel Willink. De schilderkunst in een kritiek stadium.

Delphine Lecompte. Verzonnen prooi.

Eddy du Perron (als Duco Perkens). De behouden prullemand.
Snotneus-vaerzen van Duco Perkens. Zorgvuldig gerangschikt en gedrukt, ter vermeiïng van enkele vrienden en magen, in twaalf exemplaren, met portret door Creixams. 1925 (Brussel), eigen beheer, oplage 12 exemplaren, 65p. 20:15,5 cm. Ingebonden in een blinde band met sierpapier overplakt (plaatselijk wat papierverlies), met behoud van het oorspronkelijke omslag.
Du Perrons voorliefde voor uniforme en anonieme boekbanden is bekend. De overeenkomstige uitvoering van het exemplaar in de collectie van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag, uit het vroegere bezit van A.A.M. Stols (met dank aan collega Fokas Holthuis voor deze vaststelling) wijst op mogelijk meerdere exemplaren in deze blinde band en doet ons veronderstellen dat dit de door Du Perron bedoelde uitgeversband is.
Van ‘Prilste Bellen’, ‘Pootigheidjes’ tot ‘De schoone Mirette voor wie mijn Hart van Liefde werd vervuld en berstte’.
Met een bondige verantwoording vooraf:
‘Zonder het getuigenis van Creixams, die mij — in Juli ’22 — ongeveer gezien moet hebben zooals ik was, zou ik het misschien niet gewaagd hebben deze vaerzen, zij ’t slechts in twaalf exemplaren, te doen drukken. Het portret kan ruimschoots tot inleiding dienen’.

Eddy du Perron (als Duco Perkens). Nanemo’s Terugkeer.
[:nl]Origineel handschrift van het verhaal Nameno’s Terugkeer, uit het vroegere bezit van Paul van Ostaijen. Du Perron stuurde Van Ostaijen Nameno’s Terugkeer in april 1927 met de bedoeling het door hem te laten uitgeven. Van Ostaijen was van plan om onder imprint van ‘Het Sienjaal’ opnieuw eigen werk en werk van Du Perron te publiceren, maar uiteindelijk kwam daar niets van.[:]

Eduard Bal. Le dernier livre de Schmoll
1977 Antwerpen, Guy Schraenen éditeur. Record-object with on each side an original airplane collage, one of 50 numbered and signed copies. In original sleeve. 31:31 cm.
An hommage to poet Paul van Ostaijen and a tasteful reference to his intended publication ‘Het eerste boek van Schmoll’.

Erik Spinoy. Ik.

Gaston Burssens / Floris Jespers. Klemmen voor zangvogels.
Gaston Burssens. Klemmen voor zangvogels. Geïllustreerd door Floris Jespers. 1930 Wilrijk – Antwerpen, Avontuur, eerste druk, één van de 25 gesigneerde luxe-exemplaren op ‘Velin blanc de Vidalon’, met vier losse originele genummerde en gesigneerde etsen gedrukt op Chinese zijde en Japans papier, 93p. Ingenaaid. In linnen doosje met deksel (23:15 cm.). Het doosje is nogal krap van formaat, waardoor het geheel nogal strak in de houder zit. Pracht exemplaar!

Gust Gils. Little Annie’s lonely songbook.
Muziek en tekst. 1974 Antwerpen, Uitgeverij Walter Soethoudt, Kijkgatpaperback nummer 15, eerste druk, 81p. 32,5:21 cm. Garenloos.

Gust Gils. Zonder titel.
Monotype uit 1959. Olieverf op Japans papier. Gesigneerd. 15,5:22,5 cm.

Guy Vaes. Octobre, long dimanche. Roman.
1956 Paris, Librairie Plon, édition originale, 310p. 19:12 cm. Broché. Avec dédicace a Alain Germoz:
“A mon vieil ami Alain,/ cet ‘Octobre,/ long dimanche’/ dans lequel il retrouvera le/ principe qui nous obséde de-/ puis des années:/ Pour une robuste décadence/ et pour une vaine morbidité./ Avec toute l’amitié/ de ton compagnon plané-/ taire/ Guy Vaes”

Hans Verhagen. Autoriteit van de Emotie. Gedichten.
1992 Amsterdam, De Bezige Bij, eerste druk,
Met paginagrote opdracht aan Joop van Tijn:
“25-3-1992/ Joop,/ En als ik nu eens géén/ Autoriteit was geweest – / had je dan toch m’n/ tentoonstelling geopend?/ Enfin… ik ben nu eenmaal/ een hoge piet geworden op/ dit gebied en hoewel ik/ je moeder niet ben, geeft/ jouw toezegging mij/ een warm gevoel. Van binnen,/ als ik het wel heb./ Ik kan alleen maar hopen/ dat mijn werk jouw/ inspanning waardig is/ Dank & alle goeds/ je Hans/ P.S. Voor een volgende keer dacht ik/ al aan Guus Hiltermann. Of…!”

Herman Brusselmans. Affiche ‘Mooie jonge oppergod Herman Brusselmans. Belgisch Congo’
1987 Leuven, Behoud de Begeerte, 34:34 cm.

Hugo Claus / Pierre Alechinsky. Zonder vorm van Proces.
Pantomime-gedicht in twee delen voor één stem, piano, fluit, gitaar en drums met een bruitage van vijf stemmen. Met omslagontwerp en twee originele litho’s (op roze papier) van Pierre Alechinsky. 1950 (Brussel), Draak, eerste druk, oplage 120 (niet genummerde) exemplaren, 32p. Omslag (met minieme imperfecties: verzwakt scharnier door slijtage en kleine scheurtjes aan de rug) met flappen. Onopengesneden exemplaar. Met contemporaine opdracht aan Gaston Burssens:
“Voor Gaston Burssens/ zeer hartelijk/ Hugo Claus/ ‘50”

Hugo Heyrman / Michel Oukhow. De kringloop van het straatleven.

Hugues C. Pernath. Het uur marat.
1958 Antwerpen, Ontwikkeling, eerste druk, debuut. 39p. 20:12,5 cm. Met omslag. Met opdracht aan Pernaths eerste vrouw: “Aan Jen,/ die late koningsdochter./ hugues c. pernath./ Antwerpen, deze 19 augustus 1958”. Bijgevoegd: uitgescheurde Franse titelpagina uit een voorgaand exemplaar, met exact dezelfde opdracht. De aanzet ‘Aan Jen’ is in deze eerste poging aarzelend geschreven. Was Pernath niet tevreden over de hapering in zijn handschrift of raakte het ‘voorgaande exemplaar’ van de bundel beschadigd? De afgewezen pagina is alleszins nogal gevlekt.

Jan Hanlo. Oote.

Jan Peeters / Floris Jespers. Kinderlust.
1923 Antwerpen, Reclam, 24p. en 12 pagina’s volblad illustraties en een omslag van Floris Jespers, 23:30,5 cm. Lijmsporen aan de onderzijde van de rug, maar afgezien daarvan een bijzonder fris exemplaar. Voor een kinderboek, ongewoon in deze mooie staat!

Jeroen Brouwers. Groetjes uit Brussel.
Ansichtkaarten over liefde, literatuur en dood. 1969 Brussel / Den Haag, Manteau, 5de meridiaan, eerste druk, 120p. 20:12,5 cm. garenloos. Typografie: Karel Martens. Met opdracht aan Ward Ruyslinck en diens vrouw:
“voor Ward & Alice/ ware vrienden in het vijandige/ Vlaanderen, die steeds hebben/ willen begrijpen wat ik te zeggen/ had. Met dank & al mijn/ sympathie/ Jeroen/ Brussel 27/10/69”

Jeroen Brouwers. Joris Ockeloen en het wachten. Een lotgeval.
1967 Brussel/ Den Haag, Manteau, eerste druk, 176p. 20:12,5 cm. Garenloos. Met opdracht aan collega-schrijver Nico Wijnen (1916-1989): “voor Nico Wijnen/ met een hart vol sympathie/ & ter herinnering aan onze/ eerste ontmoeting in Den Haag/ op 13 mei 1968./ Jeroen Brouwers./ Brussel. 5/7/68”. (Dertien mei 1968 was de dag waarop de Vijverbergprijs voor ‘Joris Ockeloen en het wachten’ werd uitgereikt.)

Klaas Gubbels / Cherry Duyns. Letters en cijfers.
Houtdrukken en brieven. (eigen beheer) 48p. 15:10 cm. in omslag met rubber bandje.
Gesigneerd door Klaas Gubbels.

Libellus. A Monthly Mail-Art Publication.
12 issues (complete set). Editor: Guy Schraenen. 1980-1981 Antwerpen, Internationaal Cultureel Centrum, 4 or 8 pages each issue, 29,5:21 cm.
Illustrated Mail Art Magazine, published during one year on the occasion of the International Mail Art Festival.
Complete with inserts: Blue sheet with stamp in no. 1, and two sheets of Artist’s stamps in no. 8.

Nic van Bruggen. Brief aan Patrick Conrad.
Originele handgeschreven brief, met briefhoofding van de dichter, aan Patrick Conrad, over de erotische bloemlezing ‘Het voortplantingsoffensief’ (waarvoor Conrad het omslagontwerp realiseerde), een buitenlandse ontmoeting tussen Hans van de Waarsenburg en Paul Snoek, deelnemers aan het Wieler Kriterium te Buggenhout en een afgelaste dansavond in privé-club Vecu. “31 VIII” (1971). 1p. 29,5:21 cm.
“Mijn deelname aan het Voortplantingsoffensief/ is alsnog in orde gekomen… dus jongen, donder me de voorplaat op.”
“zo kreeg ik een telefoontje van Hans Vd/ Waarsenburg (die in Dubrovnic een zegedriftige/ Snoek ontmoet had)”
Bijgevoegd: Pin-up vakantiekaartje uit Joegoslavië (30 augustus 1971 verstuurd), van Hans van Waarsenburg èn Paul Snoek aan Patrick Conrad.

Peter Verhelst. Koor.
Een keuze uit de poëzie (1987-2017). Met een nawoord van Stefan Hertmans. 2017 Amsterdam/ Antwerpen, De Bezige Bij, eerste druk. 145p. 21,5:16 cm. Garenloos.
Met opdracht van Stefan Hertmans: “Voor Gert,/ ook namens Peter,/ Stefan Hertmans.

Pierre Alechinsky / Achille Chavée. Au demeurant.
Plaquette d’aphorismes illustrée de vingt lithographies orginales par Alechinsky. 1969 La Louvière, Daily-Bul, tirage 250 exemplaires, 39p. 19:14 cm.

Simon Vinkenoog. Afluisteren
Originele zwart-wit foto (24:30,5 cm.) uit 1988 door Freddy Rikken, genomen ter illustratie van het artikel ‘Heimelijke genoegens’ (over het afluisteren van gesprekken) dat 30 december 1988 verscheen in NRC Handelsblad. Contemporaine afdruk uit het archief van Simon Vinkenoog, met etiket van de fotograaf en post-it met het woord ‘Afluisteren’ in Vinkenoogs handschrift op de achterzijde.

Stefan Hertmans. Het Narrenschip.

Thierry De Cordier. Over de kamer der Gedachten (Scriptorium)
e.a. zoals getoond in het Belgisch Paviljoen van de tentoonstellingstuinen ‘Giardini di Castello’ te Venetië n.a.v.d. XLVIIe Biënnale 1997.
1997 Brussel, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, eerste druk. 54p. 42:30 cm. Losbladig in omslag.
Kunstenaarsboek in de mooie sobere vormgeving De Cordier eigen.
In nieuwstaat!

Tom Lanoye. Sprakeloos.
2009 Amsterdam, Prometheus, eerste druk, luxe-exemplaar, oplage 40 genummerde en gesigneerde exemplaren, bevat als bijlage een originele foto uit het archief van de familie Lanoye met handgeschreven duiding van de auteur op de achterzijde, 360p. 20:14 cm. Geitenleren band van handboekbinderij De Pers, in structuurkartonnen omslaghoes met leren sluitbandjes. De bijgevoegde zwart-wit foto (11:17 cm.) toont een impressie van het doopsel van de auteur (1958):
“Mijn doopsel, bijgewoond door/ o.a. mijn grootmoeder/ (3de van links)/ en mijn/ zusje (onderaan)./ Mijn vader staat, als/ altijd, op de achtergrond./ Tom Lanoye.”

Tom Lanoye. Stadsgedichten.
2005 Antwerpen/ Amsterdam, Manteau/ Prometheus, eerste druk, luxe-editie, oplage veertig exemplaren, dit is één van de vijfendertig Arabisch genummerde, gesigneerd door auteur en vormgever (Gert Dooreman) en met een originele genummerde en gesigneerde foto van Jana Beck.
Fraai gebonden door handboekbinderij De Pers, ‘met gebruikmaking van stukken uit de originele banier waarop de Boerentoren zijn liefde verklaarde aan de kathedraal’.
100p. 24,5:18 cm. In zwart kartonnen beschermmapje.

Willem (Bernard Willem Holtrop). Zelfportret.
Cartoon bijdrage ‘Het moderne gezin’ in het tijdschrift ‘Bijster’ nummer 5 (1969 Amsterdam, De Bezige Bij) met hilarisch zelfportretje in inkt, meer dan 40 jaar later (2012) toegevoegd, waarmee de cartoonist de confrontatie met genoemd werk treffend in beeld brengt.

A.F.Th. van der Heijden. Het schervengericht.
A.F.Th. van der Heijden leest fragmenten uit Het schervengericht. 2006 Amsterdam, Querido, 45 toeren grammofoonplaatje als introductie en promotie van het boek.

Armando. Gedichten 2009.
2009 Amsterdam/ Antwerpen, Uitgeverij Augustus, eerste druk, 108p. 22,5:14 cm. Ingenaaid met flappen. Gesigneerd op de titelpagina: “Armando/ 2016”.

Elisabeth Eybers. Versamelde Gedigte.
1958 Amsterdam, Van Oorschot. 162p. 20:12,5 cm.Linnen, zonder stofomslag. Met opdracht:
“Vir Virginia/ met vriendskap en waardering/ van/ Elisabeth/ oktober1964”.

Gust Gils / W.F. Hermans/ en anderen. Affiche voor Vlaams-Nederlandse Toneeldag ’60.
Een samenwerking tussen de tijdschriften Podium 58 en Gard Sivik, en Werkgroep Rotterdams Toneel. Aankondiging van opvoeringen van ‘De Psychologische Test’ van W.F. Hermans, ‘Muizen’ van Gust Gils, ‘Dromen van IJzerdraad’ van Tone Brulin, en een toneelforum met onder anderen Jan Walravens, G.K. van het Reve en Cees Buddingh’. 62:42 cm.

H. H. Ter Balkt. De Lampionplanten en andere gedichten.
1981 Banholt, In de Bonnefant, eerste druk, oplage 110 genummerde exemplaren, één van de eerste vijftien luxe-exemplaren in halfperkament, dit is nummer 14, gedrukt in zwart, met initialen en titel in donker oranje op Saunders Cream laid book paper, 28p. 25,5:16,5 cm. Gesigneerd in het colofon. Met prospectus.

Henri Borel. Correspondentie met Céline Cruyt.
25 originele handgeschreven brieven (veelal in de originele enveloppen) en kaartjes aan Céline Cruyt (Gent 1861 – ….). 1908-1914. Grotendeels verstuurd uit Nederlandsch Indië en China. Bijgevoegd: reispas van ‘Mademoiselle Cruyt Céline’ (Profession: ‘Commerçante’) uit 1900 (helaas is de pasfoto verwijderd), en een originele foto van Borels zoontje Lodewijk (1905-1973) op zesjarige leeftijd, die later een bekend acteur werd en in Hollywood carrière zou maken.
“Mag ik U echter even opmerken, naar aanlei-/ ding van Uw schrijven, dat ik nergens in mijn/ werken heb gezegd, dat ik den daad der paring/ afschuwelijk vind, maar enkel dien daad uit/ wellust, zonder liefde?”
“dankbaar voel ik, dat ik U zoo veel moois/ heb kunnen doen voelen: ik ben in mijn eigen land, na/ een uitbundig mode-succes, dat mij evenzeer pijn deed/ en ergerde, op zeer ondankbare en oneerlijke manier/ behandeld door de jaloersche critici, omdat ik nooit/ mede wilde doen aan ’t afschuwelijke literaire zo/ glorie en clique leven, en hun zoo irriteerde door/ mijn streng volgehouden isolement. De hedendaag-/ sche literatoren, die hun heil zoeken in ‘woord-/ kunst’, en aan wien de fijne, geestelijke afzoo-/ ming vreemd blijft, haten en bekladden mij. Maar/ nu en dan, uit alle werelddeelen, een enkele/ keer, krijg ik zulke lieve, diepgevoelde, nobele/ brieven over mijn kunst (meestal, doch niet al-/ tijd van vrouwen), dat deze spontane goedheid/ mij alle haat en laster ruim vergoedt.”
“Voor de vlaamsche beweging/ voel ik zeer veel, maar de hef-/ tige strijd tegen fransch be-/ treur ik. Ook ’t fransch is een/ magnifieke taal. Maar de/ Vlamingen behooren in Gent/ een vlaamsche Hoogeschool/ te hebben.”
“Met de z.g. ‘beschaving’(!) en de touristen heb-/ ben alle westersche ondeugden hun entreé in/ Peking gedaan. Er zijn zelfs drie roulette banken/ en er zijn dure cocottes, en nog erger dingen./ De Chineezen hebben ’t al te pakken, en dikwijls/ komen prinsen en zeer hooge mandarijnen/ hier in dit luxe-hotel dineeren, net als europeesche bla-/ sé’s, en die houden er fransche of russische ‘vriendinnen’ op na!/ Goddank is er echter nog o’ zooveel van’t ander mooi/ over, maar daar schrijf ik U nu niet van, want dan/ doe ik dubbel werk, daar het toch alles in mijn boek/ komt, dat U later krijgt.”

Hugo Claus. Hugues Pernath.
Originele in potlood gemonogrammeerde ‘lichtdruk’ (lees: fotokopie…), één van de zes lichtdrukken voor de bibliofiele editie ‘Het graf van Pernath’ (1977 Antwerpen, Zigurrat), oplage 110 exemplaren. 21:29,5 cm.
Guido Lauwaert in ‘Alvorens alles vervaagt. Memoires.’ (2018 Antwerpen), over het beginjaar (1977) van zijn Poëziewinkel (het latere Poëziecentrum in Gent):
‘Op een dag stuikte Freddy de Vree binnen, samen met een dichter van formaat, Hugo Claus. Ik dacht, nu zijn we gered. Helaas, niet de dichtbundels interesseerden hen, maar de fotokopiemachine, een Océ-van der Grinten.’
‘Hugo experimenteerde wat met het shaken van prenten die hij uit historische magazines had gehaald en lijntekeningen, zodat magische composities ontstonden. De definitieve versies werden gekopieerd op zoveel exemplaren als de oplage groot was. Al met al had het nauwelijks wat gekost. In de colofon werden ze niet bestempeld als fotokopies maar ‘lichtdrukken’. Dat stond chiquer en verantwoordde de hoge verkoopprijs.’

Jos Vandeloo. Vrouwen.
1978 Brussel/Den Haag, Manteau, drukproef, 171p. In elf losse katernen. Met handgeschreven ‘FIAT/ Goed voor druk/ Jos Vandeloo’, en opdracht:
“voor John Bel/ op de Fnac-avond/ hartelijk/ (zoals altijd)/ Antw. 28 nov. ‘91/ Jos Vandeloo”

Kuniyoshi Kaneko. Vamp.
Text in Japanese and French. 1994 Shinchosha, Photo Musée, 20:15 cm. Original binding, with silver publicity wrapper. Spine somewhat discolored.

Leonard Nolens. Dagboek van een dichter 1979-2007.
2009 Amsterdam/ Antwerpen, Querido, eerste druk, 1.056p. 22:14 cm. Linnen met omslag. Deukje rechtsboven aan de achterzijde van het boekblok. Met opdracht aan Jef Lambrechts en zijn vrouw:
“Art makes Life./ (J. Conrad)/ Voor jullie, Jef en Ariane,/ van/ Leon/ Berchem, 12 X 09.”
Bijgevoegd: kladschrift van een bedankbrief van Lambrechts aan Nolens:
“Het was Sinterklaas/ verkleed als de postbode die me van de pot belde enkele dagen geleden met/ je boek. Een heerlijk soort boek, om te beginnen, dat niet dwingend is/ en zich laat lezen naar goeddunken, een betere druivelaar, als ik zo oneerbiedig/ mag zijn, opgehoogd met je prachtige handschrift/ het curieuze devies ‘Art makes life’./ Wellicht wegens teveel aan vrije tijd zocht ik op het internet naar deze uitspraak/ en vond niet Joseph Conrad als auteur maar Max Eastman”
“Precies dezelfde uitspraak werd elders toegeschreven aan Henry James./ Ik vrees dat dit meer zegt over het internet dan over u.”

Marcel van Maele. Vreemdsoortige cocktails.
1977 Antwerpen, Manteau, Manteau Marginaal nummer 12, eerste druk, 58p. 19,5:9 cm. garenloos. Exemplaar uit het vroegere bezit van Roger M.J. de Neef met een gedicteerde opdracht (in handschrift van Carine Lampens, de levensgezellin van Van Maele), aanhef en signatuur in handschrift de dichter:
“Voor Constance en Roger,/ in dit flinterdunne boekje/ ontmoeten tot ieders verbazing/ M.v.M., wereldrecordhouder/ ajuinheffen en Jan Lapsula/ wereldrecordhouder/ regenboogcocktailmaker/ elkaar en dan maar/ beweren dat toeval niet bestaat/ Marcel van Maele/ van harte”

Martin Michael Driessen. Liefde.
Met paginaversiering van Marlies Visser. 2017 Haarlem, Onder de Korenmaat, eerste druk, oplage 100 exemplaren, 8p. 19,5:13,5 cm. Cahiersteek. Gesigneerd door de auteur.

Remco Campert. Sunburst Wheels.
Vakantiekaartje uit Sarasota Florida aan uitgeverij de Bezige Bij, 8,5:13,5 cm.
“23 juli 1970/ Heel veel liefs voor de/ meisjes en aardigs voor/ de jongens van de B.B./ Remco”.

Nick Andrews / Nadia Naveau. Folie à deux.
Een bibliofiele uitgave van Demian en De Vrienden van De Zwarte Panter.
De editie bestaat uit een aquarel van Nick Andrews, een collage object en een cut-out van Nadia Naveau en twee leporello’s met werk gemaakt tijdens een recente reis naar Mexico. Nick Andrews’ tekst The Ballad of Nick & Nadia completeert dit sprankelende reisverslag.
Het geheel is gevat in een luxe linnen overslagmap (gesloten formaat 26:18,5 cm.) vormgegeven door Jelle Jespers. De oplage is 40 genummerde en gesigneerde exemplaren, waarvan er 30 voor de handel zijn bestemd.

Bobb Bern. Woordweven. Gedichten 1959-66.
Met een nawoord van Dirk De Geest. Samenstelling: Joost Decorte en René Franken. 2019 Antwerpen, Demian, oplage 300 exemplaren. 200p. 21:16 cm. ingenaaid met flappen. Vormgeving: Jelle Jespers.

Antoine Boute / Andy Fierens / Jess De Gruyter / Els Moors / Mauro Pawlowski / Xavier Roelens / Michaël Vandebril / Christophe Vekeman / Stijn Vranken. Boest.
Gedichten van Antoine Boute, Andy Fierens, Jess De Gruyter, Els Moors, Mauro Pawlowski, Xavier Roelens, Michaël Vandebril, Christophe Vekeman en Stijn Vranken.

Boest. Vinylplaat.
Gedichten van Antoine Boute, Andy Fierens, Jess De Gruyter, Els Moors, Mauro Pawlowski, Xavier Roelens, Michaël Vandebril, Christophe Vekeman en Stijn Vranken. Met een remix van Mauro Pawlowski.
2009 Antwerpen Demian oplage 500 exemplaren

Koen Broucke. Hypocrief.
2016 Antwerpen, Demian, eerste druk, oplage 333 genummerde en gesigneerde exemplaren en 17 geletterde en gesigneerde exemplaren
met een origineel ontwerp van een Meditatiebeeld van Koen Broucke.
Van de luxe editie komen 14 exemplaren in de handel. 96p. 18,5:12 cm. Ingenaaid. Vormgeving: Jelle Jespers.
Prijs gewoon exemplaar: 20 euro
Prijs luxe exemplaar: 1.250 euro

Brouwers in Brussel. Gwennie Debergh / Jeroen Brouwers
2000 Antwerpen / Brussel Demian / VUB Press Eerste druk 191p. 24,5:15,5 cm. Gebonden, papieren band.

Jeroen Brouwers / Gerrit Komrij. Correspondentie.
Jeroen Brouwers / Gerrit Komrij. Correspondentie 1980-1986
2014 Antwerpen Demian Eerste druk, oplage 900 exemplaren 72p. 20:12,5 cm. Ingenaaid.

Jeroen Brouwers / Gerrit Komrij. De stilte bestaat uit zoveel antwoorden.
2007 Antwerpen/ Leiden De Luchtbuks Eerste druk, , exemplaar Arabisch genummerd, oplage 205 genummerde en gesigneerde exemplaren, waarvan 175 bestemd voor de handel 60p. 18:26 cm. In linnen gebonden, met leeslint.

Jeroen Brouwers. Laatste plicht.
Terugdenken aan Hans Roest (1917-2006). Feuilletons 10. 2018 Antwerpen, Demian, in samenwerking met Atlas Contact. 88p. Geïllustreerd. 21:14 cm. Ingenaaid. Omslag in tweekleuren hoogdruk. Grafische vormgeving: Jelle Jespers.
“Je moet lezen, hield meneer Roest mij voor, de klemtoon even vaak op het laatste en op het een-na-laatste-woord. Véél lezen!”

Remco Campert / Ysbrant. Langs de kaai.
Vijf gedichten van Remco Campert met tekeningen van Ysbrant. Langs de kaai verscheen in samenwerking met De Vrienden van De Zwarte Panter en werd voorgesteld op 14 mei 2016 ter gelegenheid van de Ysbrant tentoonstelling Selinunte bij Galerie De Zwarte Panter.
De oplage bestaat uit 160 genummerde exemplaren. 32p. 19,5:14 cm. hardcover. Vormgeving: Jelle Jespers.
De eerste tien exemplaren zijn Romeins genummerd en bevatten een originele tekening van Ysbrant. (niet meer beschikbaar)
De verdere oplage is opgedeeld in twee reeksen van 75 Arabisch genummerde en gesigneerde exemplaren.

Remco Campert / Frédérique van Rijn. Licht.
Twee gedichten van Remco Campert met twee foto’s van Frédérique van Rijn. Licht verscheen in samenwerking met De Vrienden van De Zwarte Panter en werd voorgesteld op 14 mei 2016 ter gelegenheid van de tentoonstelling Vergankelijkheid/
De oplage bestaat uit 25 genummerde en gesigneerde exemplaren, waarvan zeven exemplaren buiten de handel blijven. De eerste 9 exemplaren zijn bestemd voor De Vrienden van De Zwarte Panter.
Twee gesigneerde kleurenfoto’s op barietpapier (formaat: 16:24) in luxe linnen overslagmap met opdruk in drie kleuren (gesloten formaat: 26:18,5 cm.).
Vormgeving: Jelle Jespers.

Remco Campert. Meisjes van plezier. Met litho’s van Ysbrant.
2011 Antwerpen Demian Eerste druk, oplage negentig genummerde en gesigneerde exemplaren, waarvan er zeventig voor de handel zijn bestemd. De eerste dertig exemplaren bevatten een extra litho van Remco Campert (niet meer beschikbaar).
Gedrukt op Magnani Revere Polar White 250gr.Vormgeving en druk zijn verzorgd door Jelle Jespers. De litho’s zijn gedrukt door Atelier Rudolf Broulim. 16p. 25,5:25,5 cm. Band in Arbelave Library Buckram White.

Remco Campert. Ten lessons with Timothy.
Het debuut van Remco Campert in een eenmalige heruitgave met een essay van Nick ter Wal.
De oorspronkelijke uitgave van Ten Lessons with Timothy verscheen december 1950. Rudy Kousbroek drukte het bundeltje op een vloeistofduplicator tijdens zijn werkuren in de kantoren van Unesco te Parijs. De oplage bestond uit 25 genummerde en gesigneerde exemplaren. Elk exemplaar werd voorzien van het nummer ‘een’.
Deze tweede editie van Ten lessons with Timothy is vervaardigd volgens het procedé van de eerste uitgave en gedrukt op een authentieke Banda vloeistofduplicator uit 1950. Meesterstencilaar Erwin Blok uit Almelo verzorgde de druk.
De oplage bestaat uit 40 exemplaren, waarvan er 25 voor de handel zijn bestemd. Elk exemplaar is voorzien van het nummer ‘twee’ en gesigneerd door de dichter.
Het bijgevoegde essay In de sterren geschreven als opgegeven van collega antiquaar Nick ter Wal verduidelijkt de realisatie van de oorspronkelijke uitgave en bevat een uitvoerig verslag van Ter Wals zoektocht naar de overgebleven exemplaren.
Het geheel is gevat in een map met gezeefdrukt omslag. Vormgeving: Jelle Jespers. Zeefdruk: Afreux.

Joost Decorte. Uit de velden welt de zondvloed.
2020 Antwerpen, Demian, oplage 25 genummerde en gesigneerde exemplaren, zeefdruk en stempel op een oude schietkaart. 30:25 cm.
Vormgeving: Jelle Jespers.

Andy Fierens. Op de planken.
2018 Antwerpen, Demian / Arenberg, oplage 150 exemplaren, gedrukt op een restvoorraad parketvloerplanken uit het magazijn van uitgeverij Demian. Gelegenheidsuitgave bij de voorstelling ‘Sterven op de planken’ in Arenberg, 8 december 2018, op de dag af tien jaar nadat de dichter een hersenbloeding op hetzelfde podium met verve overleefde.
13,5:20 cm. Grafisch ontwerp: Jelle Jespers. Zeefdruk: Afreux, Antwerpen.

Maarten Inghels. Ik volg de rivier, ik ben de rivier.
Maarten Inghels schreef het gedicht Ik volg de rivier, ik ben de rivier tijdens een wandeltocht in de zomer van 2016. De dichter volgde de Schelde van de bron in het Franse Gouy-Le-Câtelet tot in Antwerpen.
Ik volg de rivier, ik ben de rivier is een uitgave van Demian in samenwerking met Antwerpen Boekenstad en verschijnt 22 januari 2017 als Stadsgedicht.
De oplage bestaat uit 100 genummerde en gesigneerde exemplaren, waarvan er 80 in de handel komen. Deze uitgave is onlosmakelijk verbonden met een glazen houder gevuld met water uit de Scheldebron. Elke houder bevat 40 cl. zuiver bronwater. Glasblazer: Jeroen Heerwegh, Gent. Vormgeving: Indianen, Antwerpen. Druk en bindwerk: Graphius, Gent.
2017 Antwerpen, Demian, oplage 100 genummerde en gesigneerde exemplaren.
64p. met glazen houder in doorkijkdoos. 18,5:12,5:5,5 cm.
Vanwege het glaswerk wordt deze uitgave niet verzonden.

Ramsey Nasr. Een totale Entführung.
2006 Antwerpen [Demian] – Eerste druk. 117p. 21:12,5 cm. Ingenaaid.
Een bewerking van het libretto van Johann Gottlieb Stephanie de Jongere voor ‘Die Entführung aus dem Serail’ van W.A. Mozart. Met tekeningen van Jan Decleir.

Roger de Neef / Frieda Van Dun. Als bloemen.
2018 Antwerpen, Demian / De Vrienden van De Zwarte Panter, oplage 25 genummerde en gesigneerde exemplaren, waarvan er 20 voor de handel zijn bestemd.
De editie bestaat uit een originele gouache van Frieda Van Dun en de gedichtencyclus ‘Als bloemen’ van Roger de Neef met een handgeschreven gedicht.
Het geheel is gevat in een luxe linnen overslagmap (gesloten formaat 26:18,5 cm.) vormgegeven door Jelle Jespers. Elke map is bekleed met een unieke opdruk van een werk van Frieda Van Dun.

Jeroen Olyslaegers / Alexandra Crouwers. Gij, Wildeman.
Bibliofiele voorpublicatie van het eerste hoofdstuk uit Jeroen Olyslaegers’ roman Wildevrouw (2020 uitgeverij De Bezige Bij) in vroege versie, met een werk van Alexandra Crouwers.
Deze eenmalige uitgave verscheen 15 december 2019 ter gelegenheid van Alexandra Crouwers’ tentoonstelling The Three Motions of Loom in het Antwerp Art Pavilion.
Alexandra Crouwers vertrok van twee fragmenten uit ‘Wildevrouw’. De roman speelt zich af in het Antwerpen van de 16e eeuw. Crouwers dook in de 16e-eeuwse beeldcultuur en produceerde samen met het Textielmuseum in Tilburg drie monumentale geweven wandkleden (afmetingen: 1.60m:2.95m.).
Voor de editie Gij, Wildeman realiseerde de kunstenaar een vierde weefwerk uitgevoerd in dubbelzijdige weeftechniek (afmetingen: 34:34 cm.) dat hier langs beide zijden is afgebeeld.
De editie is gevat in een eikenhouten doos (afmetingen: 36:36:4 cm.) met glazen schuifdeksel. De tekst van Jeroen Olyslaegers is deels in zeefdruk aangebracht op het glas en het hout en vormt een hechte eenheid met het weefwerk.
De oplage bestaat uit 35 genummerde en gesigneerde exemplaren, waarvan er 25 voor de handel zijn bestemd.